Počítač ve škole 2019

16. ročník konference Počítač ve škole 2019,16.–18. dubna na gymnáziu v Novém Městě na Moravě. Celostátní konference učitelů základních a středních škol.

Workshop I - Programování robotů LEGO Mindstorms EV3 pomocí softwaru EV3 (středa 17.4., 16:00 - 17:45, laboratoř informatiky (2. poschodí))

Workshop „Programování robotů LEGO MINDSTORMS EV3 pomocí softwaru EV3„ je určen zejména pro učitele základních a středních škol, kteří by se chtěli seznámit s používáním stavebnic LEGO MINDSTORMS EV3 a bude zaměřen především na praktické použití této stavebnice. Workshop bude rozdělen na dvě části. V první i druhé části workshopu se budou řešit jednoduché úlohy. Předpokládáme týmy po dvou až třech učitelích (maximálně 6-8 týmů).

V první části robotického LEGO workshopu I seznámí účastníky s harwarem a softwarem LEGO Mindstorms EV3 a týmy budou řešit jednoduché úlohy (začátečníci) . Budou se postupně řešit následující jednoduché úlohy:

  1. Pohyb robota dopředu a vzad.
  2. Pohyb robota po čtverci s následným opakováním.
  3. Pohyb po spirále (zvětšující se strana čtverce).
  4. Zobrazování informací na displeji.
  5. Využití zvuků

Ve druhé části robotického LEGO workshopu I se bude pokračovat v řešení jednoduchých i složitějších úloh s využitím senzorů:

  1. Použití dotykových senzorů (při stisku dotykového senzoru dojde ke změně směru jízdy (vzad a vpřed), eventuálně budeme řešit složitější úlohu stisknu jeden dotykový senzor = zrychlím o 20%, stisknu druhý dotykový senzor = zpomalím o 20%) s možností zobrazování aktuální hodnoty na displeji.
  2. Použití ultrazvukového senzoru (jedu rovně až k určité vzdálenosti od překážky, pak couvnu, otočím se o 90°a pokračuji v jízdě rovně dokud nenarazím opět na překážku).
  3. Použití barevného senzoru ke sledování černé čáry.
  4. Kombinace ultrazvukového senzoru, dotykového a světelného k jízdě po černé čáře a vyhýbání se překážkám.

Návod na stavbu robota: pdf

Uživatelská přírůčka k LEGO Mindstorms EV3 (překlad EDUXE - www.eduxe.cz): pdf

Programování robotů LEGO Mindstorms EV3 pomocí softwaru EV3 (základní prezentace - 1. část): pdf

Programování robotů LEGO Mindstorms EV3 pomocí softwaru EV3 (základní prezentace - 2. část): pdf

Workshop II - Programování robotů LEGO Mindstorms EV3 pomocí NXC (čtvrtek 18.4., 9:00 - 10:45, laboratoř informatiky (2. poschodí))

Workshop „Programování robotů LEGO Mindstorms EV3 pomocí NXC„ je určen zejména pro učitele základních a středních škol, kteří by se chtěli seznámit nebo zdokonalit v používání stavebnic LEGO MINDSTORMS EV3 a bude zaměřen především na praktické použití této stavebnice. V první i druhé části workshopu se budou řešit jednoduché úlohy. Předpokládáme týmy po dvou až třech učitelích (maximálně 6-8 týmů).

V první části robotického LEGO workshopu II budou týmy  řešit jednoduché úlohy (začátečníci) a sledování černé čáry s překážkami (pokročilí) v programovacím prostředí NXC. Začátečníci budou postupně řešit následující jednoduché úlohy:

  1. Pohyb robota dopředu a vzad.
  2. Pohyb robota po čtverci s následným opakováním.
  3. Pohyb po spirále (zvětšující se strana čtverce).
  4.  

NXC4EV3 Spustitelná verze  - download

Návod na použití senzorů: pdf

Návod na NXC4EV3

Návod na stavbu robota: pdf

Základní návod na programování pomocí NXC: pdf

Základní prezentace: Programování LEGO robotů pomocí NXC

Černá čára v pdf formátu: pdf

Ve druhé části robotického LEGO workshopu II se bude řešit opět úloha sledování černé čáry s překážkami (pokročilí) v programovacím prostředí NXC s možností implementace PD regulátoru. Začátečníci budou pokračovat v řešení jednoduchých úloh s využitím senzorů:

  1. Použití dotykových senzorů (stisknu jeden = zrychlím o 20%, stisknu druhý = zpomalím o 20%) s možností zobrazování aktuální hodnoty na displeji.
  2. Použití ultrazvukového senzoru (jedu rovně až k určité vzdálenosti od překážky, pak couvnu, otočím se o 90°a pokračuji v jízdě rovně dokud nenarazím opět na překážku).
  3. Použití barevného senzoru ke sledování černé čáry.
  4. Kombinace ultrazvukového senzoru, dotykového a světelného k jízdě po černé čáře a vyhýbání se překážkám.

K dispozici budou následující vytištěné podklady:

NXT tutorial sk
Programovacia príručka k stavebnici LEGO NXT Mindstorm
Not eXactly C (NXC) Príručka programátora