Počítač ve škole 2017

16. ročník konference Počítač ve škole 2019

Digitální technologie ve výuce - efektivně, účelně, zajímavě

16.–18. dubna na gymnáziu v Novém Městě na Moravě.

Celostátní konference učitelů základních a středních škol.

Programování robotů LEGO Mindstorms EV3 pomocí NXC

Workshop „Programování robotů LEGO Mindstorms EV3 pomocí NXC„ je určen zejména pro učitele základních a středních škol, kteří by se chtěli seznámit nebo zdokonalit v používání stavebnic LEGO MINDSTORMS EV3 a bude zaměřen především na praktické použití této stavebnice. Tomuto workshopu, který bude rozdělen na dvě části, bude předcházet přednáška se základními informacemi k použití stavebnic LEGO MINDSTORMS EV3 a programovacímu prostředí NXC. V první i druhé části workshopu se budou řešit jednoduché úlohy. Předpokládáme týmy po dvou až třech učitelích (maximálně 6-8 týmů). Vlastnímu workshopu bude předcházet ve středu 12.4. od 8:00 do 8:20 přednáška "Programování robotů LEGO Mindstorms EV3 pomocí NXC", která se bude konat v učebně fyziky (přízemí).

Workshop I - Programování robotů LEGO Mindstorms EV3 pomocí NXC (čtvrtek 13.4., 8:00 - 8:45, laboratoř informatiky (2. poschodí))

V první části robotického LEGO workshopu si týmy nejdříve postaví robota "RileyRover" a následně budou řešit jednoduché úlohy (začátečníci) a sledování černé čáry s překážkami (pokročilí) v programovacím prostředí NXC. Začátečníci budou postupně řešit následující jednoduché úlohy:

  1. Pohyb robota dopředu a vzad.
  2. Pohyb robota po čtverci s následným opakováním.
  3. Pohyb po spirále (zvětšující se strana čtverce).

 

K dispozici budou následující vytištěné podklady:

Návod na stavbu robota: pdf

Základní návod na programování pomocí NXC:pdf,ppt

Základní prezentace - Programování LEGO robotů pomocí NXC

Černá čára v pdf formátu: pdf

Workshop II - Programování robotů LEGO Mindstorms EV3 pomocí NXC (navazuje na první část, čtvrtek 13.4., 9:00 - 9:45, laboratoř informatiky (2. poschodí))

Ve druhé části robotického LEGO workshopu se bude řešit opět úloha sledování černé čáry s překážkami (pokročilí) v programovacím prostředí NXC s možností implementace PD regulátoru. Začátečníci budou pokračovat v řešení jednoduchých úloh s využitím senzorů:

  1. Použití dotykových senzorů (stisknu jeden = zrychlím o 20%, stisknu druhý = zpomalím o 20%) s možností zobrazování aktuální hodnoty na displeji.
  2. Použití ultrazvukového senzoru (jedu rovně až k určité vzdálenosti od překážky, pak couvnu, otočím se o 90°a pokračuji v jízdě rovně dokud nenarazím opět na překážku).
  3. Použití barevného senzoru ke sledování černé čáry.
  4. Kombinace ultrazvukového senzoru, dotykového a světelného k jízdě po černé čáře a vyhýbání se překážkám.

 

NXT tutorial sk
Programovacia príručka k stavebnici LEGO NXT Mindstorm
Not eXactly C (NXC) Príručka programátora

Základní prezentace - Srovnání LEGO Mindstorms NXT vs. EV3
Základní prezentace - regulátory: pdf,ppt